Rabu, 1 Julai 2015

JENIS CEREKA : Sukan yang saya minati .

           Dewasa ini,ramai orang yang terlibat dalam aktiviti sukan.Aktiviti sukan ini penting kepada kita,bangsa dan negara.
            Aktiviti ini dilakukan sepenuh masa,separuh masa atau hanya sebagai aktiviti riadah.Aktiviti sukan ini memberikan faedah yang banyak kepada seseorang.
            Aktiviti sukan yang saya minati ialah sukan badminton.Sukan badminton ini merupakan sejenis sukan raket yang dimainkan oleh dua orang pemain bertentangan ( perseorangan ) ataupun dua pasangan bertentangan (beregu) .
            Permainan badminton ini sesuai dimainkan pada waktu petang ataupun pada waktu malam.Kita boleh bermain badminton di gelanggang badminton yang disediakan di taman permainan mahupun menyewa gelanggang badminton.
            Saya suka bermain badminton kerana pemainan ini dapat melatih kecekapan dan ketangkasan saya ketika bertindak balas terhadap pasukan berlawan.Bermain badminton dapat menyihatkan badan kita.Sewaktu bermain badan kita akan mengeluarkan banyak peluh.Hal ini kerana anggota fizikal akan digerakkan dengan aktif.
           Aktiviti bersukan ini juga dapat menyindari seseorang daripada penyakit berbahaya seperti penyakit jantung,darah tinggi, dan kencing manis.Bersukan secara aktif menyebabkan kita bebas dijangkti penyakit berbahaya mahupun penyakit berjangkit.
           Dalam pada itu,aktiviti bermain badminton juga dapat merapatkan hubungan antara ahli keluarga dan rakan-rakan.Hal ini demikian kerana lazimnya kita bersukan dengan orang lain,dan bukannya bersendirian.Malahan,pengetahuan tentang sesuatu bidang sukan juga dapat diperluas.
           Disamping itu,kita dapat melatih diri untuk menguruskan masa secara bijak.Kita juga dapat mengelakkan diri daripada terlibat dalam gejala-gejala negatif.
           Saya suka bermain badminton kerana saya ingin menjadi seperti jaguh negara kita iaitu 'Dato' Lee Chong Wei yang mengharumkan nama negara kita Malaysia dan diminati ramai peminat.
            
            BY:Aiman Sew.... karya.Karangan Bahasa Malaysia for format UPSR.

10 ulasan: